Má dlhoročné skúsenosti v školstve a popritom zaujímavú záľubu

MIroslav Janský

Takmer tridsať rokov má odučených Miroslav Janský (1963) z Rimavskej Soboty. Kolegovia zo Strednej odbornej školy technickej a agropotravinárskej ho vnímajú ako profesijne aj ľudsky dobrého človeka. Je pritom špecialistom vo viacerých odboroch. Ako nám prezradil, pred takmer 30 rokmi začínal ako majster s poľnohospodármi, no neskôr sa venoval aj automechanikom či dopravákom. „Mám široký záber, no momentálne sa však venujem len mäsiarom,“ povedal pre vobraze.sk Janský, podľa ktorého o toto povolanie je aktuálne najväčší záujem. Čomu sa však venuje vo voľnom čase?

Veľa času trávi v garáži, kde sa venuje renovácii starých automobilov a motocyklov. Zrenovoval ich už vyše desať. „Čím sú staršie, tým lepšie,“ hovorí a vymenúva mašiny ako Wartburg z roku 1956, motocykle Jawa 350, 250, 175, 125, Pionier a Čezet z roku 1971. „Teraz mám rozrobený štvorkolesový Velorex a robil som motocykel Wanderer z roku 1938, ako aj bicykel Edoardo Bianchi so spaľovacím motorom z roku 1940,“ pripomenul.

MIroslav Janský a jeho koníček - renovácia veteránov Bianchi

Vzťah k autám majú v rodine
Renovácia veteránov ho baví a robí to každý deň. „Zhruba dva roky sa tomu venujem a mám skoro každý deň čo robiť,“ poznamenal Janský. Jeho snaha však neostáva nepovšimnutá. Pomáhajú mu v tom aj jeho dvaja zaťovia. „Ja robím všetko a chlapci mi pomáhajú s tým, čo vedia,“ povedal Janský, ktorého k tomuto koníčku odmalička viedol jeho otec. Vôňa oleja a benzínu mu tak cudzia nie je. „A to môžem povedať aj o vnúčati a to má len 1,5 roka. Jeho prvá cesta ku mne viedla do garáže,“ povedal hrdo.

Renovácia do detailov
Popri renovácii historických kúskov ide podľa jeho slov o babravú robotu, kým nedôjde až k samotnému skladaniu. Veľmi veľa vecí si vyrábajú. „To, čo sa dá zohnať, sa ešte v Európe nájde. Veľa vecí si ale musíme vyrobiť. Hlavne čo sa týka mechanických častí,“ hovorí Janský a dodáva, že vierohodnosť s originálom posudzuje komisia. „Na štyroch posledných motorkách, čo nám prezerali v Česku, tak našli len jednu chybu. A to, len to, že stupačky neboli z toho ročníku, z ktorého mali byť. Je tu veľmi podstatné dodržať veci, ktoré tam patria. Všetko musí byť pôvodné, a keď nie je, musí byť vyrobené ako pôvodné,“ upozornil Miroslav Janský. 

Podľa majstra Janského sa aj v tejto dobe nájdu žiaci, ktorí majú vzťah k autám. „Je strašne veľa chlapcov, ktorí naozaj chcú. Máme na seba kontakty aj po škole,“ spomenul. Medzi najmenej vyťažené odbory, žiaľ, podľa neho patrí strojarina, pričom to je základ celého. 

Zdroj: vobraze.sk, foto: archiv MIroslav Janský

R. SOBOTA: V Taurise si vychovávajú mladú generáciu. Zainvestovali do modernizácie výroby