Po úspešnom filme Čierne na bielom koni pracuje režisér Rastislav Boroš, rodák z Rimavských Janoviec, na ďalšom filme. Jeho tretím v poradí je alegorická freska o láske až za hrob. Inšpiroval sa novelou Ťapákovci, čo je zatiaľ aj pracovným názvom filmu. Ako ďalej pre vobraze.sk priblížil Rastislav Boroš, názov možno ešte nie je konečný. Vo filme sa však inšpiroval literárnou predlohou slovenskej prozaičky Boženy Slančíkovej Timravy, ktorá sa narodila v Polichne a žila aj v Lučenci. Film podľa režiséra plánovali točiť preto práve v okolí dedinky Polichno, aby boli autentickí prostrediu, v ktorom literárna predloha vznikla. „Bohužiaľ, nenašli sme žiadne prostredie, ktoré by nebolo neskôr pozmenené a pretvorené. Našli sme len fragmenty autentického sveta Timravinej predlohy v rôznych architektonických detailoch, a preto sme sa rozhodli, že tento svet vyskladáme nanovo na lokácii, ktorá nám umožnila do priestorov výraznejšie zasahovať,“ povedal Rastislav Boroš.
Film nakoniec nakrúcali v dedinke Brusník v okrese Veľký Krtíš, a to v jednom jedinom dedinskom dvore, v ktorom vytvorili celý filmový svet Ťapákovcov. Lokácia bola podľa režiséra ideálna, lebo našli starý rozľahlý sedliacky dvor s množstvom rôznych budov, ktorým mohli dať funkcie, ktoré potrebovali. „Bol to navyše aj veľmi členitý priestor so zanedbanými a nevyužívanými budovami, ktoré sme si mohli scénograficky prispôsobiť,“ ozrejmil Boroš. Pár scén točili ešte aj v prírode v blízkom okolí. Film nakrúcali približne tri mesiace a končili v druhej polovici septembra. Premiéru planujú na jeseň budúceho roka.
Diváci sa môžu tešiť na hercov, ako je Milan Ondrík, ktorý si zahral aj v Borošovej predchádzajúcej snímke Čierne na bielom koni. Romantická gangsterka sa nakrúcala aj v Rimavskej Sobote a Lučenci. Vo filme Ťapákovci si okrem Ondríka neho zahrajú aj Samuel Teicher, Kristína Spáčová, Anežka Petrová, Milan Mikulčík, Anna Dysko, Eva Bandor, Peter Oszlík a Rony Mészáros.
„Film je podobenstvom celej našej krajiny. Nie je ilúziou skutočnosti, netočili sme dobový film, ale film inšpirovaný literárnou predlohou, ktorú sme posunuli do žánru magického realizmu,“ hovorí Boroš. Dodal, že vo filme prirodzene spolunažívajú živí aj s duchmi mŕtvych predkov, ktorí sú metaforou nedoriešených tráum slovenského národa. „A práve tento druh štylizácie nám umožnil v znaku a symboloch vytvoriť v jednom dedinskom dvore celý svet,“ doplnil.
Pre Ťapákovcov sa Rastislav Boroš rozhodol z dôvodu, že vždy z nich cítil čosi, čo som nazval „dušou slovenského národa“. „V Ťapákovcoch sa pre mňa skrývali akési archetypy našich národných charakteristických čŕt, ktoré sa stáročiami nemenia. Preto ma fascinovalo s tou témou pracovať. Na druhej strane jedným dychom hovorievam, že literárny realizmus, v ktorom sú Ťapákovci napísaný, mne ako autorovi nie je vlastný. Preto som sa predlohou nakoniec len voľne inšpiroval a príbehy som prepísal a dotvoril v žánri magického realizmu i podobenstva a vytvoril som v symboloch a metaforách hravý fiktívny svet, v ktorom žijú reálne postavy s nadreálnymi, živí s mŕtvymi,“ uviedol Boroš.
Zdroj: vobraze.sk, foto: Igor Vodráška, Timo Talapka, Bara Podola