Historická parná lokomotíva na špeciálnej ceste vozila fotografov i nadšencov

Parný rušeň - foto Marian Dujnič

Historická parná lokomotíva, ktorá je európskym unikátom, má za sebou naozaj záverečnú „šichtu“. Vychutnali si ju nadšenci vlakov aj fotografi s fotopasmi. Tí si nenechali ujsť túto jedinečnú možnosť a boli vo vlaku, ale aj mimo neho a fotili ho aj so železničnou traťou s farebnými lesmi. Vlak vychádzal z Tisovca a namierené mal do sedla Zbojská. Mnohé z fotografií budú krásnou spomienkou na záverečnú jazdu parnej lokomotívy, ako aj námetom na kalendáre, či katalógy. Lokomotíva pôjde minimálne na jednu sezónu na generálnu opravu.

S niekoľkými fotografiami sa s našou redakciou podelil vydavateľ a publicista Marián Dujnič, ktorý jednou dobou pracoval aj vo hvezdárni v Rimavskej Sobote. K jednotlivým fotografiám pridal aj výstižný popis.

Parný rušeň - foto Marian Dujnič 3
Lokomotíva zachytená z dronu nad Čertovým viaduktom. Foto: Marián Dujnič

Veľmi peknou časťou je, keď vlak prechádza ponad Čertovu dolinu cez viadukt. „Som rád, že sa mi podarilo zachytiť vlak na takom ikonickom mieste v čarovnej jesennej atmosfére,“ priblížil pre vobraze.sk vydavateľ a publicista.

Parný rušeň - foto Marian Dujnič 3
Rušeň s tabuľkou a insígniami prvorepublikových ČSD a s nápismi z čias Uhorska (1896-1918) Foto: Marián Dujnič

Na druhej snímke je pohronská strana staničky Zbojská. „Trochu romantiky a hry na ceste do minulosti. Rušeň s tabuľkou a insígniami prvorepublikových ČSD a s nápismi z čias Uhorska (1896-1918). Parný rušeň je síce maďarskej proveniencie ale jazdil v Rumunsku. To sú však detaily. Berme fotku ako náladovku, ktorá evokuje časy, ktoré odišli do prázdnoty,“ opísal Dujnič, ktorý je aj vášnivým fotografom.

Parný rušeň - foto Marian Dujnič 3
Jiří Kubáček (vpravo) bývalý dlhoročný riaditeľ Železničného múzea SR a potom generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy.

Na tretej snímke zachytil symbolickú rozlúčku Jiřího Kubáčeka, ktorý odviezol posledný vlak ťahaný parnou zubačkou pred opravou kotla. Kubáček je bývalý dlhoročný riaditeľ Železničného múzea SR a potom generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy a výstavby. „Veľký odborník a milovník parných rušňov,“ poznamenal.

Predpokladaný čas odstávky rušna je 14 mesiacov. Budúci rok sa tak na trati Tisovec – Zbojská nezjaví. Ako pre vobraze.sk uviedol ešte v septembri predseda OZ Zubačka Zdenko Lopušný vo výletoch však budú pokračovať aj na budúci rok. Ak by podľa neho oprava trvala dlhšie, v zálohe majú dieslovú lokomotívu. „Ale to bude otázka na budúci rok a bude záležať od viacerých okolností,“ priblížil predseda OZ Zubačka, ktoré prevádzkuje spomínané jazdy.

Sezóna podľa jeho slov dopadla veľmi dobre a turisti nepocítili problémy. Boli len malého charakteru. „Odjazdili sme to, čo sme mali a nič sme neodriekli. Všetky vlaky boli viac-menej vypredané,“ zhodnotil Lopušný. Záujem ľudí bol taký veľký, že prvé jazdy vypredali veľmi rýchlo a potom museli počkať na ďalšie voľné. Vláčik premával vo vybrané víkendy, dve jazdy denne. Na jednu jazdu je schopný vyviezť okolo 150 ľudí.

Zdroj: vobraze.sk, foto: Marián Dujnič

Parný vláčik si odkrútil svoju záverečnú jazdu. Čaká ho oprava – vobraze.sk

Parný vláčik si odkrútil svoju záverečnú jazdu. Čaká ho oprava
Parný vláčik odštartoval. Tento európsky unikát zaujal mnoho ľudí