Detailné práce v interiéri či exteriéri vášho auta, renovácia laku veteránov, individuálne leštenie, ako aj ošetrenie po zime. Na bežné dni, alebo na výnimočné udalosti, ako je svadba. Pavol Ľupták prezývaný „Palo Fiesta“ z Rimavskej Soboty sa profesionálne venuje detailnému lešteniu áut štyri roky. Táto práca je pre neho zároveň už viac rokov hobby a ako sám hovorí, prirástla mu k srdcu. Máte plné zuby kamienkov a poškodeného laku? O novinkách aj o dlhoročných skúsenostiach, ako pripraviť auto po zime, sa s nami podelil v rozhovore pre vobaze.sk.
V garáži na Sobôtke práve renovoval lak Volkswagenu Passat. Retušoval hlbšie škrabance, auto preleštil a zbavil vodného kameňa či rôznych usadenín. Nevynechal ani interiér, kde mu niekoľko hodín trvalo vyčistenie brúsenej kože. Tá už teraz vyzerá ako nová. Nečudo, že sa stretol aj s prípadom, kedy si majiteľ svoje auto po takomto preleštení ponechal, hoci pôvodne ho plánoval predať. K potrebám klienta pristupuje individuálne. Niekto potrebuje preleštiť, obrúsiť lak, odstrániť pomarančovú kôru a niekto lepidlo, ktoré ostalo po reklamných nálepkách na kapote auta.
Pavol Ľupták však prizvukuje, aby si ľudia preverili „garážových leštičov“. Najväčší problém vidí v tom, že ľudia chcú ušetriť a v konečnom dôsledku aj tak neušetria, lebo neodborným zásahom – leštením sa dokáže narobiť aj veľa škody. Odporúča teda, pýtať sa, pýtať a pýtať sa. Tak sme sa teda pýtali aj za vás.
-Pavol, objasnite nám na úvod základnú vec: kvôli čomu vlastne leštiť auto? Potrebujú preleštiť už aj nové autá alebo len staré?
Laicky to vyzerá tak, že keď je auto nové, tak ho netreba leštiť. Ale opak je pravdou. V showroomoch častokrát personál nie je školený na to, ako sa správne starať o autá, autá neraz umývajú nesprávne a lak sa poškriabe. Mal som tu vozidlá s pár stovkami najazdených kilometrov a už ich bolo treba leštiť. Samozrejme, čím je auto staršie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že lak bude viac znehodnotený.
– Odkedy sa venujete autám a tomu, ako vyzerajú ?
Autá ma zaujímali už od malička, keďže môj starý otec k ním mal taktiež blízko. Všeobecne sa mi páčili čisté autá lesklé. Všeobecne s autokozmetikou pracujem už cez desať rokov.
-Aké úrovne leštenia poskytujete a prevádzkujete ?
V princípe môžeme hovoriť o dvoch úrovniach. Takzvané základné leštenie odstráni zhruba 75 percent povrchových, jemných škrabancov. Pri dvojstupňovom leštení a korekcii je to až 95 percent.. vyžaduje síce náročnejšiu prácu, ale vieme odstrániť viac defektov a dosiahnuť podstatne väčší lesk. Hĺbka laku je tiež výrazne krajšia.
-Kedy je najvhodnejšie leštiť autá?
Čo sa týka ročného obdobia, je to individuálne. Niekto chce mať auto čisté v lete, niekto aj počas zimy. Ja osobne by som svoje auto chcel čo najlepšie pripraviť na zimné obdobie, teda ošetriť voskom, sílantom alebo keramikou, a potom vyleštiť znovu na jar, kedy sa odstráni smola, soľ, chémia zo zimných ciest. Z tohto pohľadu je kľúčové leštenie a úprava práve na jar. Odstrojiť auto, dať dole kolesá, umyť podblatníky, ramená od soli a potom možno uvažovať o ďalšej detailnej úprave.
-Prečo je dôležité dať auto do skúsených rúk, aj keď sú jeho služby možno drahšie? Dá sa na tom ušetriť?
Mnoho majiteľov áut si tieto práce robí svojpomocne, nie je to nebezpečné, avšak treba dávať pozor na výber leštičky. Ak to „neskúsený“ domáci kutil neodhadne správne, môže lak ešte viac poškodiť, a teda aj pekne prerobiť. Ak sa zverí profesionálom, môže sa spoľahnúť, že jeho auto dostane tú najlepšiu starostlivosť.
-Stávate sa svedkami toho, že k vám ľudia donesú už zle vyleštené a poškodené auto a treba ho opravovať?
Stáva sa to, a žiaľ, nie vždy je za tým domáce leštenie. Majitelia áut by sa mali zaujímať o to, kto sa pustí do leštenia ich auta, s akými prostriedkami pracuje, či má nejaké školenia, v akých podmienkach pracuje, či je tam prach a podobne. Pre mňa je veľmi dôležité, aby zákazník prišiel do maximálne čistého priestoru, aby videl, že prišiel do štúdia, kde sa autám venujeme na profi úrovni.
-S akým vybavením a na akej úrovni prichádzate vy?
Začali sme so začiatočníckym náradím, ale postupom času som prechádzal k profi náradiam, pretože pri denno – dennom používaní to hobby mašiny proste nevydržali. Ide pritom aj o vyváženie strojov a vibrácie pri dlhodobej práci.
– Ako dlho trvá takéto leštenie?
Štandardné leštenie sa pohybuje v rozpätí jeden až dva dni, záleží od miery poškodenia. Dvojstupňové potrebuje dva až štyri dni. Pri keramickej ochrane to vychádza približne na tri dni, pretože keramika musí nejaký čas odstáť v garáži, aby mohla ísť do premávky.
-Ako dlho vydrží naleštené auto a ako sa oň starať?
Pri keramických ochranách ponúkame aj servis, lebo ten je v tomto prípade veľmi dôležitý. Od toho záleží aj trvácnosť krásy. Môže sa stať, že auto odtiaľto odíde, naleštené, navoskované a vyparádené na maximum. Po pár dňoch ho majiteľ umyje na automatickej umývarni a je po leštení. Tam to úplne stráca efekt. Zákazníkom sa snažíme stále vysvetliť, ako sa o auto starať, čo robiť, aby pekné vydržalo čo najdlhšie a najlepšie. Životnosť je individuálna. Auto môže vydržať vyleštené pol roka, no môžu to byť aj tri roky.
-Akú autokozmetiku, vosky používate?
Používame rôzne anglické značky. Akreditáciu máme tiež na Aquacar, Ewocar i na keramiku značky Evo z Litvy. Znamená to, že uvedené produkty môžu aplikovať len detajlingové štúdiá, hobby detailerom bez certifikácie nie sú poskytované. Ide aj o nanotechnológiu. Niektoré vosky poskytujú hydrofóbnosť, pri ktorej sa auto podstatne ľahšie umýva, ľahšie sa čistí a nezašpiní sa tak ľahko.
– S akými novinkami prichádzate tento rok?
Tak ako som už spomínal, snažíme sa stále napredovať a rozširovať naše služby a tento krát ich rozširujeme o službu aplikácie ochranných PPF fólií SKYFOL. Absolvovali sme viacdňové odborné školenie. Stali sme sa oficiálnym certifikovaným aplikačným strediskom PPF fólií. Stále sa snažíme posúvať naše hranice, aby naši zákazníci odchádzali spokojní a s pocitom, že ich auto dostalo tu najlepšiu odbornú starostlivosť, pretože spokojnosť našich zákazníkov je naša spokojnosť.
Najnovšie spolupracujeme aj s andyhoauto.sk kde testujeme novinky točíme rôzne recenzie. Viac informácií a aktuálnych fotiek z práce nájdete aj na fb profile jumpi_detailing_garage Kontaktovať ho môžete aj mailom na jumperrsa4@gmail.com
V prípade záujmu o detajlné služby Pavla Ľuptáka kontaktujte na čísle 0914330666 a dohodnite si sním stretnutie.
Zdroj: vobraze.sk, PR-článok