I. Jároši: Nebuzeroval som policajtov za pokuty. Za najväčší problém v doprave považuje nezodpovednosť

Nezodpovednosť vodičov, slabý vozový park policajných áut, prehustená premávka, znižujúce sa počty policajtov a málo tolerancie na cestách. Tak vidí súčasnú situáciu na cestách bývalý šéf Okresného dopravného inšpektorátu v Rimavskej Sobote Igor Jároši. Riaditeľom bol takmer desať rokov, v Policajnom zbore celkovo odslúžil takmer 30 rokov. Ako pre vobraze.sk ďalej uviedol, policajtov nikdy nebuzeroval za pokuty. Výška pokuty bola podľa neho na samotnom policajtovi. „Neovplyvňoval som výšky pokút. Bolo mi jedno, či policajt dá pokutu 100 eur, alebo 50 pri dodržaní sadzobníka pokút. Záleží od samotného policajta, jeho rozhodnutia a hlavne od vodiča, ako sa správal,“ povedal Jároši.

Vodiči si do svedomia nevstúpia
Zo skúseností spomenul, že výškou pokuty si vodiči do svedomia nevstúpia. „Pokiaľ má človek peniaze, tak zaplatí pokutu. Je im to jedno a chudobnejší si to dá na splátky. Keď ale vodič veľmi prekročil rýchlosť, tak mu dali riadnu pokutu,“ hovorí a dodáva, že najdrzejší vodiči bývajú zahraniční. Medzery Jároši vidí v znižujúcom sa počte dopravných policajtov, ktorí hliadkujú na cestách prvej triedy.

„V našom okrese je sedem hliadkujúcich dopravných policajtov, no na počet kilometrov je to málo. Patríme k najväčším okresom Banskobystrického kraja.“ 
 
Objektívna zodpovednosť nepomáha podľa predstáv
Medzi najväčšie problémy na úseku dopravy vidí nezodpovednosť ľudí, alkohol a drogy, ktoré za volant nepatria. „Premávka je autami prehustená,“ podotkol s tým, že za posledných 30 rokov je asi päťnásobne väčšia premávka a pritom sa využívajú väčšinou len staré cesty.

„Hustota premávky nezodpovedá našim cestám, ktoré máme v okrese,“ dodáva. Zavedenie objektívnej zodpovednosti podľa neho nepomohlo podľa predstáv. „Lebo ten, ktorý sa dopustí priestupku, sa to dozvie až po mesiaci a problémy sú potom s vymáhaním. Ak je to zahraničný vodič, tak je problém ešte väčší.“ 

V prípade, že vodiči spáchali priestupok na úseku dopravy, sa snažia argumentovať, že nemajú peniaze a žijeme v hladovej doline. V prípade vyššej hladiny alkoholu za volantom, keď sú umiestnení do cely predbežného zadržania, nezodpovední vodiči pri výsluchoch svoje konanie ľutujú.

Medzi najnehodovejšie úseky v okrese Rimavská Sobota Jároši zaradil križovatku na Sobôtke, rovinku pri Rimavskej Píle, križovatku v meste Tisovec, či úseky Bakta a Bátka. Dopravnú situáciu v okrese vidí ako stabilizovanú. 

Nové autá policajtom chýbajú
„Vozový park určite nepostačuje a treba čo najrýchlejšiu výmenu vozidiel. Najstaršie auto je VW Golf, ktorý má nabehaných už vyše 300 tisíc kilometrov a vyrobený bol okolo roku 2007. Motoricky je to ale veľmi dobré auto a stále patrí medzi najrýchlejšie,“ priblížil. Auto zažilo viacero naháňačiek. Pri prenasledovaní páchateľa však podľa Járošiho hrá úlohu rýchlosť, ale vzhľadom na stav ich vozidiel hlavne taktika. „Aby to nebolo veľmi riskantné.“

Nové policajné auto sme už zahliadli aj v Rimavskej Sobote

Spomaľovače postačujú
Počet spomaľovačov v okresnom meste vidí bývalý riaditeľ ako dostatočný. „Sú postavené na rizikových miestach,“ povedal a zaradil k nim Družstevnú ulicu pred základnou školou, alebo na Kurinci, kde bola dopravná nehoda s cyklistom. „Väčšinou mesto má na starosti značky, a určuje kde sa čo umiestni. My sme dávali len súhlas,“ podotkol. Pomôckou pre vodičov sú zrkadlá, umiestnené sú v neprehľadných zákrutách napríklad pri starom gymnáziu, pri Cintorínskej ulici, Tomašovskej ulici pri škole a výjazde od garáží, na Sídlisku Západ a Okružnej ulici. 

Problémový priechod pre chodcov na Malohontskej ulici

Počas pôsobenia Járošiho vo funkcii bola znížená rýchlosť na Malohontskej ulici na 40 kilometrov za hodinu. Po dokončení kruhových križovatiek by bývalý riaditeľ rýchlosť už nemenil, aby sa nezvyšovalo riziko. „Desať kilometrov navyše nestojí za to riziko. Chodí tam veľký počet ľudí,“ zdôraznil Jároši, ktorý je na dôchodku a v najbližšej dobe plánuje oddychovať. Spomenul, že sa ešte chystá niekde pracovať. Zo športov má rád pohybové aktivity v rámci kondície a zdravia.

Igor Jároši odišiel do výsluhového dôchodku od 1. marca. Vo funkcii riaditeľa ODI Rimavská Sobota ho nahradil Jaroslav Horváth.  

Zdroj: vobraze.sk

Nástupca Járošiho na poste riaditeľa dopravnej polície je známy. V zbore slúži 20 rokov