Na Kurinci sme stretli historické vozidlá (2. časť)

Na Kurinci sme pred pár dňami stretli veteránistov. Mali tam neoficiálne stretnutie a my Vám prinášame druhý článok o tom, čo sme sa tam dozvedeli a zároveň videli.

Ďalším veteránom z našich československých ciest je Škoda 120 L (biela), rok výroby 1987 v originálnom stave, pôvodný lak a ako humorne poznamenal jej majiteľ Peťo Gál aj pôvodná hrdza. Škodovku čaká kompletná rekonštrukcia na budúci rok . Modelovo identická je aj hnedá, veľmi zachovalá škodovka Janka Kalmára, rok výroby 1987. Tá je kompletne v pôvodnom stave vrátane výfuku, pneumatík a má najazdených len 20 000 km (je druhý majiteľ vozidla). Modely 105 / 120 / 125 sa radili k automobilom nižšej strednej triedy a vyrábali sa od roku 1978 do 1990. Modely 105 a 120 sa navzájom odlišovali použitou motorizáciou, kde sa v modeli 105 použil motor s objemom 1 046 cm³ a v modeli 120 s objemom 1 174 cm³. Modely nahradili Škodu 100 a 110 z prvej polovice 70. rokov. Od roku 1983 došlo pri modeli 120 (aj 105) k modernizácii karosérie a rozšíreniu rozchodu kolies, hrebeňové riadenie atď. (vznikol model M – na fotkách). Spolu s typom 130 išlo o posledné modely škodovky so zadným náhonom kolies.

Jediným zástupcom historických, jednostopových dopravných prostriedkov bola legendárna Jawa-ČZ 175 , typ 356 – rok výroby 1958, známa aj ako malá kývačka. Tibor Volgyi ju postupne skladal  dva roky. Kúpil ju od zberateľa rozobratú v niekoľkých krabiciach. Je jej štvrtým majiteľom. Bez zásahu, rekonštrukcie zostal len  motor. Motocykel sa vyrábal v rokoch 1956 až 1960 v spolupráci ČZ a Jawy, o čom vypovedá aj jej označenie . Tento model bol dvojvýfukový, následník (typ 450) už mal len jeden výfuk . Prezývku kývačka motocykel dostal na základe kyvnej zadnej vidlice.

Posledným veteránom z aktuálne prezentovaných a aj najmladším (rokom výroby) je legenda z niekdajšej NDR – Trabant 1,1 (1043 cmᶾ), rok výroby 1990. Jedná sa o posledný model automobilky s „moderným“ motorom na vtedajšiu dobu. Do vozidiel montovali 4-taktné motory (pôvodné 2-takt) z VW Polo (licencia), výkon 30 kW (41 hp).  Podľa majiteľa Jožka Porubjaka bolo vyrobených odhadom  39 000 kusov, pričom vraj načierno ešte ďalších 1 000 kusov. Od staršieho modelu sa líši len kozmeticky, napr. predný kufor je už plechový, predná maska (mriežka) bola tiež pozmenená atď. Karoséria však aj pri tomto modeli ostala z duroplastových panelov. Ako ďalej Jožko poznamenal, vývoj tohto materiálu začal už počas druhej svetovej vojny v Nemecku, a to z dôvodu nedostatku kovov. Je zaujímavé, že na tieto vozidlá sa čakalo v poradovníkoch dlhé obdobie. Je druhým majiteľom a s pôvodným je dodnes v kontakte . Sedadlá a lak sú po rekonštrukcii .

Touto cestou za redakciu vobraze.sk ďakujeme veteránistom za čas a chuť porozprávať o svojom koníčku aj našim čitateľom . Prajeme im veľa šťastných kilometrov bez technických problémov a nehôd.

Zdroj: vobraze.sk