Na Kurinci sme stretli historické vozidlá (1. časť)

Uplynulý motoristický víkend bol príjemným spestrením teplých júnových dní. Okrem priaznivcov rýchlych áut v Ožďanoch vytiahlo pekné, letné počasie von aj niekoľkých priateľov, ktorým srdce bije pre iné stroje. Samozrejme, že hovoríme o veteránistoch. Skupine ľudí, venujúcich svoj voľný čas jazde, oprave či renovácii aut, ktoré už dávno zmizli z našich ciest.

V sobotu okolo obeda sa jeden po druhom dostavili na neoficiálne stretnutie v bufete Kaskády na Kurinci. Dôvod bol rovnaký ako stále, prebehnúť mašinky a prehodiť pár slov pri guľáši. Zároveň tieto vozidlá aspoň na chvíľu vystaviť okoloidúcim.

Situáciu sme využili aj my z redakcie vobraze.sk. Položili sme im pár otázok a zároveň sme ich krásavcov zvečnili našim objektívom.

Predstavíme si ich postupne. Ako prvý je automobil priam žiadúci na aktuálne počasie. Ide o kabriolet Mercedes 560 SL, rok výroby 1986. Jeho hrdým majiteľom je Zdeno Žiak. Ako nám v krátkosti povedal, automobil pochádza z USA, konkrétne zo štátu Kalifornia. Dovezený bol pred dvoma rokmi a je pravdepodobne v poradí jeho druhým majiteľom. Obsah motora je úctyhodných 5 547 cm3 a výkon motora je 170 kW. Mercedes – Benz predstavil svoju vlajkovú loď 560 SL na autosalóne vo Frankfurte v septembri roku 1985. Model sa vyrábal v rokoch 1986 až 1989. Najvýkonnejším dostupným motorom bol motor V8 s objemom 5,6 litra a výkonom 202,8 kW – 272 hp. Tento motor sa v Európe používal iba pre sedany triedy S, pričom kabriolet 560 SL zostal len v USA, Austrálii a Japonsku. Tieto mimoeurópske trhy dostali z dôvodu emisných predpisov v týchto krajinách vyladenú verziu s katalyzátorom a „iba“ 170 kW – 230 hp.

Ďalším krásavcom je legenda od značky ŠKODA, model Octavia rok výroby 1962 s obsahom motora 1 100 (1 089) cm3. Automobil bol vo vtedajšom Československu vyrábaný od roku 1959 do roku 1971. Vyznačoval sa prepracovanou prednou nápravou s vinutou pružinou a teleskopickými tlmičmi namiesto listovej pružiny, ako to bolo u predchodcu. Podľa slov jeho majiteľa Gabriela Kalmára bol automobil kompletne zrenovovaný v roku 2018, je jeho tretím majiteľom. Maximálna rýchlosť tohto skvostu je 120 km/hod., ako však podotkol, on skúšal bezpečných 100 km/h.

Portfólio škodoviek pokračuje modelom Rapid (r. v. 1985), auto známe z istého seriálu ako rapidečka, podvozkovo vychádza zo Škody 130. Je priamym nástupcom Škody Garde. Vyrábala sa v rokoch 1984 až 1988. Všetky vozidlá Škoda Rapid boli vyhotovené ako štvormiestne (2+2) coupé s motorom vzadu. Majiteľ Robo Gál je jej tretím vlastníkom, renovoval ju v roku 2017 . Obsah motora  1 289 cm³ a päťrýchlostná prevodovka jej zaručovali slušnú konštrukčnú rýchlosť, podľa slov Tibora do 180 km / hod. Vo vtedajšej dobe bola určite automobilom so športovým srdcom.

Zdroj: vobraze.sk