Novinky v cestovaní autobusovou dopravou v BBSK priniesli pozitívne i negatívne reakcie

ilustračné foto

Nový integrovaný dopravný systém na prímestských autobusových linkách v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) funguje od 1. februára. Verejnosť ho využíva v takmer 500 autobusoch a vďaka nim organizátor IDS BBSK získal centralizovaný systém riadenia verejnej hromadnej dopravy. Cestujúci tak využívajú nové spôsoby platby či predplatné cestovné lístky.

Kým župa tvrdí, že spravili prvý merateľný krok k verejnej doprave 21. storočia a po rokoch sa umožní postupne prístup k dôležitým dátam, realita sa stretla aj s negatívnymi reakciami. Tie podľa viacerých cestovateľov priniesli chaos, predĺženie čakania a skôr odrádzajú využívanie služieb. Jednou zo zmien je zonácia, kedy vznikajú prípady, že niektorí cestujúci môžu zaplatiť viac, ako doposiaľ. „Hoci sme pripravení, ostrá prevádzka môže so sebou priniesť väčšie či menšie komplikácie – prosíme preto počas prvých pár dní o trpezlivosť a zároveň cestujúcich uisťujeme, že v prípade problémov na našej strane to nebude mať vplyv na ich odbavenie,“ povedal pri spustení nového systému banskobystrický župan Ondrej Lunter.

„Hneď v prvý deň nasadenia nového systému sme priamo v autobusoch predali viac ako 23-tisíc lístkov. S tým, ako kolegovia a kolegyne postupne vychytávajú chyby, nám počty denne narastajú a za včera sme boli na čísle presahujúcom 31-tisíc lístkov. To sú desiatky tisíc lístkov každý deň, predaných v cca 500 autobusoch. K tomu treba prirátať ďalšie tisícky tých, ktorí si kúpili predplatný lístok,“ informoval včera Ondrej Lunter. Ako doplnil, vyskytujú sa lokálne chyby a izolované nefunkčnosti. „Ale ubezpečujem vás, že na nich pracujeme. Stále zároveň platí, že ak náš odbavovací systém nefunguje, vy cestujete zadarmo,“ zdôraznil.

Cestujúci v BBSK využívajú služby dopravcu SAD Zvolen a SAD Lučenec. „Banskobystrický samosprávny kraj a Organizátor IDS BBSK a.s. 31.01.2024 mediálne prezentovali a následne od 01.02.2024 „naostro“ spustili integrovaný dopravný systém s novými odbavovacími zariadeniami a aplikáciou, ktorých zavedenie je v plnej kompetencii a zodpovednosti Banskobystrického samosprávneho kraja a Organizátora IDS BBSK a.s. Vzhľadom k tomu, že po sprevádzkovaní systému dochádza k poruchám systému a jednotlivých zariadení, ktoré sú vo vlastníctve Banskobystrického samosprávneho kraja a ktoré prevádzkuje Organizátor IDS BBSK a.s., prosíme cestujúcich o pochopenie v prípade vzniku porúch zariadení respektíve nefunkčnosti systému,“ uvádza v ozname spoločnosť Slovenská autobusová doprava Lučenec na svojej internetovej stránke.

Vedenie SAD Lučenec a.s. vyjadruje poďakovanie všetkým jeho vodičom, ktorí vykonávajú ich prácu pre ich SAD Lučenec, a.s. a v záujme riadneho výkonu verejnej dopravy v BBSK a to aj za situácie, že zodpovednosť za nefungovanie odbavovacích zariadení je na strane na Organizátora IDS BBSK, a. s. a Banskobystrického samosprávneho kraja.

BBSK založil obchodnú spoločnosť Organizátor IDS BBSK, a.s., (IDS BBSK) v roku 2021 s cieľom zabezpečiť dopravnú, tarifnú a marketingovú koordináciu prepravných služieb vo verejnom záujme na území Banskobystrického samosprávneho kraja s presahom do národnej dopravnej politiky Slovenskej republiky.


V súvislosti so zmenami na svojej stránke prinášajú riešenia najčastejších problémov:

  1. Mám zakúpený predplatný cestovný lístok (tzv. “časovka” na 30, 90, 365 dní) , ale v autobuse mi ho neukázalo

V prípade, ak odbavovacie zariadenie nie je schopné skontrolovať platnosť zakúpeného predplatného lístka, ktorým sa cestujúci preukazuje, tak kúpa jednorazového lístka nie je vyžadovaná. V tomto zmysle išiel zo strany IDS BBSK pokyn aj na dopravcov, aby šoféri platbu v hotovosti či iným spôsobom v takomto prípade nepožadovali. Vodič cestujúceho vpustí do vozidla bez ďalšej platby.

  1. Platím v hotovosti, ale nevydá mi lístok.

V prípade, kedy sa pri hotovostnej platbe nepodarí cestovný lístok vytlačiť, je vodič povinný pristúpiť k jeho stornovaniu a cestujúceho, pri ktorom táto situácia vznikla, je možné pustiť bez úhrady cestovného, pričom mu nebude udelená žiadna sankcia.

  1. Platím platobnou kartou, ale nevydá mi lístok.

Pri platbe platobnou kartou nie je nutné, aby sa vydával lístok. Informácia o zakúpenom cestovnom lístku sa priradí k identifikátoru – v tomto prípade platobná karta. Pri prestupnom lístku si cestujúci v druhom autobuse prímestskej autobusovej doprave len priloží kartu k čítačke. Vodičovi systém ukáže, že má zakúpený lístok.

  1. Mám predplatný lístok na karte, na ktorej mám aj kredit. Pri nastúpení mi vzalo kredit namiesto akceptácie predplatného lístka.

Cestujúci, ktorí majú zaplatený predplatný lístok a napriek tomu im bol na rovnakej trase stiahnutý kredit, sú riešení individuálne, v zmysle reklamácie. Ak je to váš prípad, obráťte sa priamo na Zákaznícke centrá IDS BBSK alebo na mail eshop@idsbbsk.sk kde bude vaša požiadavka riešená a kredit vrátený.

  1. Prikladám QR kód a nefunguje

QR kód, ktorý sa zobrazuje v časti moje lístky pri identifikátore v e-shope, je QR kód UID identifikátora. Tento QR kód neslúži ako virtuálny nosič na preukázanie predplatného časového lístka. V prípade, že cestujúci chcú využívať virtuálnu kartu (QR kód) je potrebné si ju aktivovať v časti moje identifikátory.

Medzi R. Sobotou a Hnúšťou pribudne nový spoj. Integrovaný systém v prímestských autobusoch BBSK štartuje naostro aj s úpravou cestovných poriadkov

Zdroj: vobraze.sk, idsbbsk.sk