
V obci Teplý Vrch v okrese Rimavská Sobota dokončujú výstavbu novej budovy materskej školy. Nachádza sa v areáli ZŠ s MŠ P.E.Dobšinského a v blízkej budúcnosti ju čaká kolaudácia. Umožní prijať ďalších 42 detí.
V súčasnosti je tu v prevádzke dvojtriedna materská škola s vekovo zmiešanou skupinou a kapacitou 30 detí. Jedna trieda je celodenná, druhá poldenná. Ako pre vobraze.sk priblížil riaditeľ ZŠ s MŠ P. E. Dobšinského Vladimír Palkovič, táto kapacita už nepostačuje aktuálnym potrebám obce. ,,Vďaka získanej dotácii v hodnote 655-tisíc eur na výstavbu novej budovy MŠ sa celkový počet výrazne zvýši a umožní prijať všetky deti, ktoré majú nárok na predprimárne vzdelávanie, aj tie zo slabšieho socioekonomického prostredia, vrátane rómskych komunít. Taktiež pomôžeme rodičom, najmä matkám vrátiť sa do práce, čo podporí miestnu ekonomiku a zlepší životné podmienky rodín,“ hovorí Vladimír Palkovič, ktorý je riaditeľom už štvrté volebné obdobie.
Práce podľa jeho slov pomaly finišujú, ostávajú už len menšie úpravy interiéru a dokončenie multifunkčného ihriska s množstvom rôznych detských preliezok. Výstavba je financovaná z európskych zdrojov v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR.
Zriaďovateľom tunajšej ZŠ s MŠ je obec Teplý Vrch. Podľa slov starostky Jany Janšovej ak všetko pôjde podľa plánu, dvere nového pavilónu sa otvoria pre 42 škôlkárov na budúci rok. „Do polovice júla by firma mala stavbu ukončiť a odovzdať. Pôjde o dvojdtriednu, dvojpodlažnú budovu, v každej z tried bude miesto pre 21 detí. Súčasťou interiéru budú dve spálne, dve jedálne a výdajne jedál,“ upresnila starostka obce. Okrem tohto náročného projektu, má škola na Teplom Vrchu v pláne okrem iného aj výmenu kotla do konca kalendárneho roka.


Aj napriek výstavbe v areáli školy majú v základnej škole pomerne úspešný školský rok plný nových výziev, príležitostí a úspechov. Podľa slov riaditeľa Palkoviča škola kladie veľký dôraz na podporu čitateľskej gramotnosti a utvrdzovanie si vedomostí aj zo slovenského jazyka, nakoľko medzi ich žiakov patria aj deti zo znevýhodneného prostredia a komunít, kde je viac preferovaný maďarský jazyk. „A teda základy nášho úradného jazyka sú často slabé, nehovoriac o slovnej zásobe, ktorá je nedostatočná. Naši pedagógovia majú potom o to ťažšiu úlohu, vyučovať túto kategóriu detí v slovenskom jazyku,“ spomenul v rozhovore riaditeľ. Tiež dodal, že vedenie ZŠ sa snaží v spolupráci s učiteľmi aj podporným tímom organizovať čo najviac športových aktivít. Takto sa zoznámili žiaci napríklad aj s čarom Zumby, bojového umenia Wing Tsun, kick boxu, Tabaty.


Posledné mesiace školského roka sa tiež v areáli vysádzali stromčeky v spolupráci s Lesným závodom Rimavská Sobota, ale prebehla aj burza hračiek a oblečenia. ,,Bolo by veľmi rozsiahle spomenúť naozaj všetky aktivity školy za uplynulý školský rok, snažili sme edukovať a zaujať žiakov v rôznych smeroch vzhľadom na aktuálne témy a výnimočné dni v roku,“ povedal Palkovič a spomenul tiež, že k výuke a tráveniu voľnočasových aktivít pedagógom a žiakom veľmi pomáha originálny park P.E.Dobšinského s drevenými rozprávkovými sochami, novým jazierkom s maketami kačiek a labutí, či interaktívnymi čítačkami rozprávok. Za veľmi vydarené premiérové podujatie zaradil olympijský a paralympijský deň. „Žiakom sme chceli na ich vlastnej koži a osobnej skúsenosti ukázať, ako sa robia dané športové aktivity ľuďom s rôznymi handicapmi a o koľko musia paralympionici vynaložiť viac úsilia, aby sa z nich stali profesionálni športovci,“ doplnil s tým, že zostávajú naďalej inkluzívnou školou a nové príležitosti na vzdelávanie a rozvoj by chceli vytvoriť aj pre deti s autizmom. „Intaktné deti sa takto učia väčšej tolerancii a empatii, poznaniu, že nie sme všetci rovnakí a je to v poriadku,“ uzavrel Vladimír Palkovič.



Zdroj: vobraze.sk, Petra Kišová ZŠ s MŠ P.E.Dobšinského