Cyklocestu R. Sobota – Hnúšťa plánujú v dvoch etapách. Problémom sú však pozemky aj peniaze

Rimavská zelená cesta v Čerencanoch

RIMAVSKÁ SOBOTA/HRACHOVO – Najväčšou a túžobne očakávanou novinkou v oblasti cykloturizmu pri Rimavskej Sobote bolo tohto roku otvorenie cyklotrasy do Poltára. Okrem tejto takmer 30-kilometrovej spojnice je však v pláne vybudovanie ďalšej podobnej cestičky pre cyklistov. V budúcnosti by mala viesť od R. Soboty cez Čerenčany, Veľké Teriakovce do Hrachova a neskôr až do Hnúšte.

Podľa Jána Mateja, starostu Oždian a predsedu združenia obcí Mikroregión Rimava – Rimavica, je už na túto trasu pripravená projektová dokumentácia. „Mali sme zasadnutie Združenia miest a obcí Gemera-Malohontu (ZMOGAM), kde bol prítomný aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Tam som predniesol žiadosť o pomoc s realizáciou tejto cyklotrasy,“ uviedol Matej pri otvorení cyklocesty R. Sobota – Poltár s tým, že táto pomoc im bola prisľúbená a chcú s krajom v danej veci spolupracovať.

Záujem BBSK o realizáciu tejto stavby a vzájomnú spoluprácu pre vobraze.sk potvrdila aj hovorkyňa kraja Lenka Štepáneková. „BBSK aktívne spolupracuje so starostami a Mikroregiónom a viackrát v priebehu roka 2024 prebehli spoločné stretnutia. Vďaka aktívnym obyvateľom bolo dokonca trasovanie Hrachovo – Hnúšťa aj fyzicky prechádzané, aby sa presne dohodlo kadiaľ povedie,“ uviedla Štepáneková.

Problematické pozemky

Projekt je podľa jej slov v podstate rozdelený do dvoch častí. Prvú časť cyklocesty z R. Soboty do Hrachova si dal vypracovať Mikroregión so starostami. „Projektová dokumentácia bola pripravená v štádiu dokumentácie pre územné rozhodnutie, avšak jej ďalší rozvoj zastal kvôli nevysporiadaným pozemkom,“ ozrejmila hovorkyňa kraja.

Práve vysporiadanie pozemkov je najväčšou prekážkou v aktuálnom stave projektu. Zatiaľ nie sú vysporiadané všetky pozemky v katastri Čerenčian a Veľkých Teriakoviec. V katastri Hrachova a Nižného i Vyšného Skálnika sa s tým takmer ani nezačalo.

Ako v tejto súvislosti doplnila manažérka Mikroregiónu Rimava-Rimavica Henrieta Struhárová, kraju odovzdali všetky nájomné zmluvy od majiteľov, ktorí súhlasili s prenájmom. „Vyšší územný celok má pri príprave cyklocesty väčšie právomoci ako náš malý Mikroregión,“ povedala Struhárová.

Hoci väčšina zo 150 majiteľov pozemkov, po ktorých má cyklotrasa po Hrachovo viesť, súhlasila s prenájmom za symbolické sumy, u niektorých sa prebudila ziskuchtivosť. Za pozemky, ktoré roky nevyužívali a nestarali sa o ne, žiadajú vysoké sumy.

Hradza pri Rimave vo Velkych Teriakovciach
Hrádza pri Rimave vo Velkych Teriakovciach

Pritom ide z veľkej časti o parcely vo vodohospodárskom ochrannom pásme, kde aj tak majitelia s pozemkami nemôžu nakladať podľa ľubovôle. „Väčšia časť trasy je vedená na hrádzi rieky Rimava. BBSK vstúpilo do jednania s projektantom, aby sme našli vhodné riešenie pre vedenie a vysporiadanie pozemkov. Aktuálne je projekt zaradený v zásobníku projektov a čaká sa na jeho finančné krytie,“ doplnila Štepáneková.

Stále však hovoríme len o prvej časti cyklocesty po Hrachovo. Druhá časť projektu od Hrachova v smere na Hnúšťu bola podľa hovorkyne iba prerokovaná a prejdená v teréne. „Je pripravená na zaradenie do plánu, zatiaľ však rovnako nie je finančne krytá,“ dodala.

Súčasť kostrovej siete cyklotrás

V prospech vybudovania budúcej cesty pre cyklistov hovorí fakt, že je zaradená do kostrovej siete cyklodopravných trás ako BB12 Rimavská v celkovej dĺžke 41,378 km.

„Zaradenie znamená, že táto vetva sa stala strategickou pre prepojenie jednotlivých častí BBSK. Kostrová sieť je strategický dokument, ktorým sa kraj riadi pri plánovaní rozvoja regiónu. Tento dokument bol schválený zastupiteľstvom BBSK. Zároveň sa tento dokument bude premietať do pripravovaného územného plánu BBSK. Rovnako takéto cyklotrasy budú vnímané ako stavby vo verejnom záujme,“ vysvetlila Štepáneková

Všetko však bude závisieť od financií, ktoré zatiaľ na budovanie trasy nie sú, a prekážkou sú aj spomínané nevysporiadané pozemky. Hoci teda ide o beh na dlhú trať, treba pripomenúť, že podobne to bolo aj v prípade cyklocesty Rimavská Sobota – Poltár. Tam príprava tiež trvala až okolo 13 rokov, pričom samotná výstavba potom trvala len asi dva roky.