BBSK odstúpil od zmluvy s firmou, ktorá nedokončila most v Hnúšti. Upozorňuje, že životnosť mnohých mostov postavených ešte za socializmu sa blíži ku koncu

Práce na rekonštrukcii mostu v Hnúšti sa podľa uzavretej zmluvy s dodávateľom rekonštrukčných prác mali tento mesiac chýliť ku koncu. Namiesto toho sa tri mesiace na moste už nerobí. Stavebná firma ZEDAGREAT z Bratislavy most zbúrala, no od začiatku októbra práce na opätovnej výstavbe zastavila.

Vodiči osobných vozidiel využívajú obchádzku po mestských komunikáciách, nákladné autá majú obchádzku niekoľko desiatok kilometrov.

Most sa nachádza na ceste II. triedy v smere na Klenovec a patrí pod správu Banskobystrického samosprávneho kraja. Ako pre vobraze.sk priblížila hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková, kraj už odstúpil od zmluvy s firmou. „Župa podniká kroky k tomu, aby bola uzavretá zmluva a v obnove mostu pokračovali ďalšie firmy v poradí na základe výsledkov verejného obstarávania,“ povedala Štepáneková s tým, že administratívny proces v súčasnosti zdržali zrejme aj sviatky. Ako dodala, so situáciou, kedy realizátor v procese rekonštrukcie zastavil práce, sa ešte nestretli.

„Most, ale dokončený bude. Robíme všetko preto, aby to bolo čím skôr hotové,“ zdôraznila Štepáneková. Stavenisko bolo podľa jej vyjadrenia odovzdané zhotoviteľovi 9. mája a dielo malo byť podľa uzatvorenej zmluvy ukončené osem mesiacov odo dňa odovzdania staveniska. „Zhotoviteľ zastavil práce z dôvodu nesúhlasu pokračovania v rekonštrukcii podľa schválenej projektovej dokumentácie. Táto dokumentácia však bola súčasťou podkladov k verejnému obstarávaniu, do ktorého sa zhotoviteľ zapojil a ponúkol najnižšiu cenu a vtedy k nej výhrady nepredniesol,“ vysvetlila Štepáneková s tým, že most rekonštruuje kraj z vlastných rozpočtových zdrojov.

Vedenie BBSK dnes v Hnúšti navyše poukázalo na nevyhovujúci stav niekoľkých ďalších mostov v kraji. „Dnes v Hnúšti nie sme náhodou – len za posledný mesiac sme v našom kraji museli obmedziť či úplne vylúčiť dopravu na šiestich mostoch, pričom dva z nich sú práve v tomto meste. Kamióny už dnes musia chodiť viac ako 60 kilometrovou obchádzkou a hrozí, že budeme musieť obmedziť aj osobné autá. Toto je realita, takto vyzerá obrovský investičný dlh, ktorý nám spolu s cestami II. a III. triedy hodili na plecia naše vlády,“ povedal predseda BBSK Ondrej Lunter. Spolu s predsedom Združenia Samosprávne kraje Slovenska (SK8) Jozefom Viskupičom poukázali na približne dvetisíc mostov na cestách II. a III. triedy, ktoré boli na Slovensku postavené ešte za bývalého režimu a onedlho narazia na svoju životnosť. Bez potrebného financovania a systémového riešenia hrozí ich úplné uzavretie a odstrihnutie časti obyvateľov od okolitého sveta. Ak podľa nich vláda nepodnikne okamžité kroky, hrozí reálny kolaps dopravnej infraštruktúry.

Na potrebu vyriešenia problému na cestách v Hnúšti, ako i okrese Rimavská Sobota poukázal i primátor mesta Hnúšťa Martin Pliešovský. Ako pre vobraze.sk priblížil, podľa jeho informácií by sa rozobratý most smerom na Klenovec malo podariť dokončiť, aj keď sa predpokladaný termín nestihne. „Nejaký časový posun tam isto bude, ale nemal by byť taký výrazný,“ dodal. Obchádzka v tomto prípade je cez Klokočovu a Francisciho ulicu. „Sme dohodnutí s BBRSC, že budú robiť zimnú údržbu. Na ceste sa dali dolu retardéry, aby sa ľahšie robila údržba v tejto časti mestských komunikácií,“ priblížil. K problémovým mesto dodal, že podľa jeho informácií, keď sa podarí urobiť podpery, tak by mali byť obmedzujúce opatrenia zmiernené. Pôjde však len o dočasné riešenie.

Banskobystrický župan tiež varoval, že toto nie je ojedinelý prípad a životnosť mnohých mostov, postavených ešte za socializmu, sa blíži ku koncu. „Dnes je v kategórii 6, teda tesne pred uzavretím, zhruba 600 mostov a ďalších asi 1400 mostov je v kategórii 5, teda v kritickej zóne. Spolu už dnes vieme o 2000 mostoch, ktoré sú na pokraji životnosti a kolapsu,“ povedal Ondrej Lunter.

Zdroj: vobraze.sk, tlačová správa BBSK, Foto: Marek Mačica, vobraze.sk