V Rimavských Zalužanoch si pripomenuli storočnicu založenia požiarnej ochrany v obci. Rovnako aj sedemdesiate výročie od úspechu na prvej celoštátnej súťaži v Prahe na Strahove z roku 1954. Stalo sa tak na prvých majstrovstvách požiarneho športu v Československu a pre malú dedinku to bol veľký úspech.
Pred obecným úradom sa uplynulú sobotu stretli súčasní i bývalí dobrovoľníci, aby si zaspomínali na uplynulé roky. O ich aktivite a šikovnosti svedčia stovky pohárov, medailí i ocenení, ktoré majú svoje čestné miesto v zrekonštruovaných priestoroch hasičskej zbrojnice.
Na súťaže sa potom vozili na vozidle Praga RN, ktoré si priviezli práve z Prahy ako prvú cenu. Odvtedy vznikla v obci veľká tradícia hasičov, ktorí sa aj teraz podieľajú na tejto akcii. „Súťaže sa zúčastnili naši otcovia, aj iní starší členovia zemskej jednoty, až potom vznikla požiarna ochrana,“ priblížil pre vobraze.sk predseda DHZ Rimavské Zalužany Ján Palík. Spolu so strojníkom a vodičom Jánom Berackom si zaspomínali, ako auto desaťročia využívali.
„Veľa sme s ňou zažili, keď sme chodili na Detviansku valašku, do Hriňovej, Príbeliec, Detvy. Prevážali sme ním aj členov divadelného súboru. Výhodou bolo to, že sa na strechu dali položiť kulisy. Do auta sa zmestí 15 ľudí,“ poznamenal Ján Palík. Ako spomenul, našťastie nemali také požiare, že by auto využili pri takýchto zásahoch. Neskôr im do vozového parku pribudla Ávia i Iveco. Viac vozidlo používali na výcvik i na výlety ešte ako deti.
V súčasnosti ho už majú len na oslavy a vozenie detí počas podujatí v Lesíku. Bolo však aj obdobie, kedy malo zadretý motor a zostalo zapadnuté prachom. „Nikto sa oň nestaral, už a to mrzelo,“ hovorí Beracko, ktorý pred asi pätnástimi rokmi spolu s kolegom vdýchol život autu. Spolu s Pavlom Šlajferom a Milanom Sojkom patrí k trom hlavným vodičom, ktorí počas desaťročí na tejto Prage jazdili.
„Posledný, ktorý sem na aute z Prahy prišiel, bol Pavel Šlajfer. Sľúbil som medzi chlapmi na zastupiteľstve, že to opravím. Až mu slzy padali, keď som auto naštartoval,“ hovorí Beracko a dodáva, že auto má drevené časti a všetko je pôvodné, teda až na smerovky. Zaujímavosťou je, že nemá trúbu. Je to benzínový šesťvalec a spotreba je podľa Beracka na úrovni 24 litrov.
Na oslavách boli aj dobrovoľníci z Brezna, ktorí aj kvôli tomuto historickému autu prišli na podujatie. Navštívili sme aj Hasičskú zbrojnicu, kde majú miestni odložené najväčšie trofeje. Jedna polica im ale rozhodne nestačí. Podľa predsedu DHZ majú 56 dobrovoľníkov, z toho desať žien. Medzi zásahy Palík zaradil požiar v R. Bani, či požiar senníka v R. Zalužanoch.
Zdroj: vobraze.sk