Ak máte smolu, počkáte si pri ňom aj 10 – 15 minút. Zálohomat na vratné nápojové obaly v rimavskosobotskom hypermarkete Tesco, ktorý je svojou predajnou plochou najväčšou obchodnou prevádzkou v celom okrese, neraz nestačí záujmu zákazníkov. Ako sme sa sami opakovane presvedčili, rad zákazníkov s vratnými nápojovými obalmi sa v Tescu nezriedka vytvorí aj cez pracovné dni v dopoludňajších hodinách. Nepríjemnou čerešničkou na torte býva situácia, keď sa zálohomat zasekne a je nutná asistencia personálu. Vtedy sa čakanie predlžuje o ďalšie minúty.
Problémom je hlavne skutočnosť, že v Tescu je iba jeden zálohomat, na rozdiel napríklad od Kauflandu či Lidla, kde sú po dva. Opakovane sme sa preto oddelenia komunikácie spoločnosti Tesco pýtali, či neuvažujú o pridaní ďalšieho zálohomatu. Ani raz sme však na túto otázku nedostali priamu odpoveď a oddelenie sa vyjadrilo len k poruchám zálohomatov.
„Zvuk zálohomatu neinformuje o jeho technickej poruche, ale o tom, že je potrebné ho vyprázdniť a informovať o tom našich kolegov, ktorí sa o vyprázdnenie zálohomatu promptne postarajú. Túto informáciu zároveň zobrazuje aj obrazovka zálohomatu,“ uviedla koordinátorka komunikácie pre Tesco na Slovensku Martina Polakovičová.
V prípade, ktorého sme boli svedkami, však určite nešlo o naplnenie zálohomatu, ale vyslovene o jeho zaseknutie. V tomto zmysle sa vyjadrili zamestnanci predajne a navyše, zálohomat sa zasekol dvakrát v priebehu piatich minút, keď sa v žiadnom prípade nemohol hneď zaplniť.
Okolo Veľkej noci bol zálohomat v rimavskosobotskom Tescu navyše pokazený a odstránenie poruchy trvalo zhruba týždeň. Polakovičová však tvrdí, že od spustenia zálohovania na Slovensku evidujú len nízky počet prípadov, kedy prišlo k technickým problémom so zálohomatmi. „Tie boli promptne vyriešené zo strany technikov spoločnosti Tomra, ktorá zálohomaty v Tesco predajniach prevádzkuje,“ dodala.
Obrátili sme sa tiež na neziskovú organizáciu Správca zálohového systému, ktorá zber zálohovaných obalov od nápojov na Slovensku zastrešuje a koordinuje. Pýtali sme sa, či organizácia má nejaké reálne možnosti, ako obchodné reťazce primäť k inštalácii väčšieho počtu zálohomatov.
„Priamy dosah na to nemáme, ale nepriamy áno. Napríklad teraz budeme mať za sebou prvých šesť mesiacov od spustenia systému zálohovania, čaká nás letné obdobie, kedy predpokladáme najvyšší objem odoberaných zálohovaných obalov. Podľa našich informácií aktuálne viacerí obchodníci prehodnocujú kapacity jednotlivých odberných zariadení a odberných miest, je aj v ich záujme poskytnúť zákazníkom maximálnu spokojnosť pri čo najmenšom časovom nároku na obsluhu zálohomatu,“ odpovedala generálna riaditeľka Správcu zálohového systému Mária Trčková.
Legislatíva pritom určuje, že do zálohového systému musia byť povinne zapojené všetky prevádzky s predajnou plochou nad 300 metrov štvorcových. Neexistuje však žiadny predpis, ktorý by obchodným spoločnostiam určoval minimálny počet zálohomatov na určitú predajnú plochu, napríklad, že predajňa s plochou nad 4000 metrov štvorcových by už musela mať aspoň dva zálohomaty.
„O počte odobraných obalov nerozhoduje veľkosť predajnej plochy, ale odobraný objem zálohovaných obalov a umiestnenie prevádzky. Máme prevádzky s menšou predajnou plochou, kde je počet odobraných obalov niekoľkokrát väčší ako pri prevádzkach s väčšou predajnou plochou. Počet odobraných obalov na prevádzke nie je priamo úmerný počtu predaja nápojov,“ doplnila Trčková.
Inak povedané, na uvedené vplýva podľa nej veľa rôznych faktorov, ako napríklad umiestnenie danej prevádzky, nákupne zvyklostí spotrebiteľov, charakter daného regiónu a podobne.
Zdroj: vobraze.sk