V okrese Rimavská Sobota zúžili premávku na niekoľkých mostoch ciest II. a III. triedy, ktoré sú vo vlastníctve Banskobystrického samosprávneho kraja. Obmedzenie sa týka nosnosti a sú na nich doplnené červeno-biele plastové zábrany. Tie zabezpečia, aby tam naraz nešli dva kamióny kvôli momentálnemu zaťaženiu. „Väčšie zaťaženie by mosty nemuseli zvládnuť vzhľadom na ich stav,“ avizuje pre vobraze.sk prevádzkovo-technický riaditeľ BBRSC Tomáš Maňúr. Ako spomenul, minulý rok bola realizovaná diagnostika mostov v rámci celého kraja. „Na základe výsledkov tejto diagnostiky budú aj niektoré ďalšie mosty určite obmedzené na nosnosti, a to aj v okrese Rimavská Sobota,“ povedal Tomáš Maňúr a dodal, že akonáhle budú výsledky, tak objednajú značenie a kvôli bezpečnosti ho dajú aj na ďalšie mosty.
Problémový most je kvôli technickému stavu vo Vrbovciach, Veľkom Blhu, či v Hnúšti smerom na Ratkovú. „Aj ďalší most v Hnúšti, ktorý je na ceste smerom na Klenovec, je tiež v dezolátnom stave. Je naň vypracovaný projekt a BBSK rieši verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby,“ avizuje prevádzkovo-technický riaditeľ. Zároveň doplnil, že na mostoch robia zamestnanci technického úseku pravidelné prehliadky. Stavebno technický stav mostov sa hodnotí od jeden do sedem (Rimavská Seč). „Posledný znamená už havarijný stav, kedy sa most zatvára alebo obmedzuje doprava. BBSK im pripravuje verejné obstarávanie na zhotoviteľa na vypracovanie projektu a následne na zhotoviteľa rekonštrukcie alebo prestavbu mostov. V okrese Rimavská Sobota sa nájdu aj viaceré mosty, ktoré sú na úrovni šesť a hovorili sme o nich,“ upozornil.
Prejazd bol obmedzený aj pri Rimavskej Seči cez rieku Blh. BBSK pripravuje spracovanie projektov na mosty v Jesenskom, Veľkých Teriakovciach či pri Rimavskej Seči. Kraj počíta s jeho rekonštrukciou zrejme najskôr, nakoľko tvoril súčasť minuloročnej obchádzky medzi Bátkou a Figou. „Už sa obstaráva projektová dokumentácia,“ priblížila vedúca oddelenia komunikácie Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Lenka Štepáneková. Ako spomenula, kraj už mal v minulých rokoch vyčlenené financie na mosty, ale na akú lokalitu boli použité, si vytipovali poslanci na svojom území.
„Mosty sú obrovským investičným dlhom z minulosti. Kraje ich dostali do správy vtedy, keď aj cesty druhej a tretej triedy, a rovnako bez adekvátneho balíka finančných prostriedkov na rekonštrukciu a údržbu. Most je konštrukčne aj finančne oveľa náročnejšia rekonštrukcia ako v prípade ciest, rovnako dlhšie trvá aj projektová príprava,“ skonštatovala Štepáneková.
V tomto roku je v registri investícií v rozpočte Banskobystrického samosprávneho kraja vyčlenených na rekonštrukcie ciest a mostov takmer 18 miliónov eur, ďalšie úseky sú súčasťou rekonštrukcií z eurofondových zdrojov. „Tento rok by mal byť rokom investícií do mostov,“ zhodnotil pre vobraze.sk poslanec BBSK František Auxt. Potvrdil, že minuloročné veľké investície boli použité na rozsiahle asfaltovanie povrchu ciest, ktoré už tiež potrebovali rekonštrukciu.
Zdroj: vobraze.sk