Parný vláčik si odkrútil svoju záverečnú jazdu. Čaká ho oprava

Historická parná lokomotíva s tromi drevenými vozňami odjazdila svoju záverečnú plánovanú jazdu medzi Tisovcom a sedlom Zbojská. Výletníci si prišli na svoje počas leta, teraz však tento európsky unikát čaká oprava vo Vrútkach. A nie obyčajná. Ako pre vobraze.sk priblížil predseda OZ Zubačka Zdenko Lopušný, pôjde o generálnu opravu, ktorú využijú, keď už bude rušeň v depe pri Martine. Pôjde hlavne o výmenu potrubí v kotli, ktoré sa rosia a časom hrdzavejú.

Sezóna podľa jeho slov dopadla veľmi dobre a turisti nepocítili problémy. Boli len malého charakteru. „Odjazdili sme to, čo sme mali a nič sme neodriekli. Všetky vlaky boli viac-menej vypredané,“ zhodnotil Lopušný. Záujem ľudí bol taký veľký, že prvé jazdy vypredali veľmi rýchlo a potom museli počkať na ďalšie voľné. Vláčik premával vo vybrané víkendy, dve jazdy denne. Na jednu jazdu je schopný vyviezť okolo 150 ľudí. Z vagónov vlaku si ľudia mohli vychutnať nielen okolitú prírodu Muránskej planiny, ale aj prechod cez dva viadukty – mosty (Čertov viadukt a viadukt Pod Dielom). Pri prvej jazde sme sa boli pozrieť, reportáž nájdete tu. Parný vláčik odštartoval. Tento európsky unikát zaujal mnoho ľudí – vobraze.sk

Sedlo Zbojská


„Odozvy boli pozitívne. Naplnili sa očakávania naše a aj ľudí,“ dodáva Lopušný. Parný rušeň teraz čaká ešte jedna jazda v októbri, nie však už pre verejnosť, ale objednali si ju priaznivci vlakov z Čiech. Podľa Lopušného sú schopní zrealizovať výlet aj mimo naplánovaných jázd pre uzavreté skupiny. Cena je tam však podľa neho vyššia, okolo 2800 eur.
Budúci rok podľa Lopušného pokračujú vo výletoch. Zároveň podotkol, že ak by oprava trvala dlhšie, v zálohe majú dieslovú lokomotívu. „Ale to bude otázka na budúci rok a bude záležať od viacerých okolností,“ uzavrel predseda OZ Zubačka, ktoré prevádzkuje spomínané jazdy.

Zhruba 10 km úsek so stúpaním až 48 promile zvláda parný rušeň s dvomi zastávkami zhruba za hodinu. Priviezli ho z Rumunska a vyrobený bol v roku 1908. Ide o jedinú parnú lokomotívu na normálny rozchod, teda na bežnej trati. Ľudovo nazývaná ozubnica bola postavená pre uľahčenie spojenia medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a Hronci. Trať má prudké stúpanie a na prekonanie horského hrebeňa Slovenského Rudohoria ju vybavili dvojitou Abtovou ozubnicou, na ktorú sa v priebehu jazdy napája v problémových úsekoch.

Zdroj: vobraze.sk, foto: vobraze.sk, OZ Zubacka