Na ZŠ P. Dobšinského v R. Sobote otvorili špeciálnu triedu pre žiakov s autizmom

V stredu 20. novembra sa v Základnej škole Pavla Dobšinského v Rimavskej Sobote uskutočnilo slávnostné otvorenie špeciálnej triedy pre žiakov s autizmom a ďalšími pervazívnymi vývinovým poruchami (PAS) či s mentálnym postihnutím. V tomto školskom roku vo svojich priestoroch škola otvorila už tretiu triedu pre žiakov s PAS.

Za prítomnosti vedenia školy, pedagógov, zriaďovateľa, rodičov žiakov a pozvaných hostí sa prestrihnutím stuhy trieda stala symbolicky otvorenou.

Pozvanie prijali prednosta Okresného úradu v Rimavskej Sobote Karol Anger, zástupca primátora mesta Rimavská Sobota Jozef Tóth, vedúca odboru školstva, mládeže a športu Renáta Adorjánová, Anna Melicherčíková zo Súkromného špecializovaného centra poradenstva a prevencie pre deti a žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami Poltár, riaditeľky a riaditelia základných škôl a materských škôl v meste a ďalší hostia.

Realizáciu novej triedy výrazne podporil projekt pod názvom: „Rozširovanie kapacity a zvyšovanie kvality vzdelávania žiakov s autizmom a ďalšími pervazívnymi vývinovým poruchami v základnej škole“ s finančnou podporou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky v rámci programu Podpory najmenej rozvinutých okresov. 

Zrekonštruované a upravené priestory bývalého bytu školníka poskytli vytvorenie vhodného prostredia pre žiakov s autizmom. Trieda má aj svoj vlastný vchod, ktorý je bezbariérovo upravený. Žiaci majú  možnosť bez obáv z hluku a veľkého množstva ľudí vstúpiť do budovy. Priestor nám umožnil vytvoriť šatňu, kuchynku a hygienické zariadenie so sprchou pre rozvíjanie samoobslužných, stravovacích a hygienických návykov, učebňu prispôsobenú na štrukturované učenie (trieda je vybavené viacúčelovým, výškovo nastaviteľným nábytkom), oddychovú zónu – herňu s interaktívnou tabuľou.

Miestnosti sú primerane doplnené obrazovým materiálom, ktorý rešpektuje potrebu vizualizácie u našich žiakov. Šiesti žiaci – prváci v týchto priestoroch pracujú pod vedením špeciálneho pedagóga a pedagogického asistenta, ktorí spolupracujú so školským podporným tímom. Všetci žiaci postupujú podľa individuálnych vzdelávacích programov, ktoré rešpektujú ich individuálne osobitosti. Naši prváčikovia majú prístup aj do senzorickej a relaxačnej miestnosti Snozelen, ktoré majú na našej škole špeciálne triedy k dispozícii. Hlavnými cieľmi primárneho vzdelávania žiakov s PAS na našej škole je rozvinutie kľúčových kompetencií (spôsobilostí) na úroveň, ktorá je pre nich osobne dosiahnuteľná a maximálne umožňuje ich integrovanie do spoločnosti.

Zdroj: PR-Príspevok, Mgr. Ivana Jarjabková, Ing. Erika Demková