V meste Hnúšti by chcel spustiť prevádzku nový investor. Ide o firmu ŽP Eko Qelet, ktorá podniká v oblasti výkupu a spracovania kovového odpadu. Svoj zámer prezentovali predstavitelia spoločnosti na ostatnom zasadnutí mestského zastupiteľstva (MsZ), o jeho prípadnej realizácii ešte budú so samosprávou ďalej rokovať.
ŽP Eko Qelet je dcérskou spoločnosťou Železiarní Podbrezová, ktorá sa primárne zaoberá výkupom oceľového odpadu a farebných kovov. V súčasnosti má 60 obchodných miest po celom strednom a západnom Slovensku.
„Na základe analýz, ktoré si priebežne robíme, zisťujeme, kde by sme chceli expandovať. Každý rok otvoríme jedno až dve nové obchodné miesta s cieľom pokryť našou službou to územie Slovenska, kde máme svoje zastúpenie,“ priblížil výrobno-technický riaditeľ ŽP Eko Qelet Martin Mastelák.
Doplnil, že v súčasnosti majú najbližšie takéto obchodné miesta v Rimavskej Sobote a Poltári, ako aj v Lučenci, ktorý je strediskom firmy. „Z analýz nám vyšlo, že veľmi veľa občanov z Hnúšte vozí oceľový odpad do týchto našich stredísk, ktoré sú však pre nich relatívne vzdialené. Rozhodli sme sa tu preto otvoriť nové obchodné miesto – ak to, samozrejme, bude možné a bude to v súlade s rozhodnutím MsZ,“ povedal Mastelák.
Za hlavný benefit zriadenia pobočky v Hnúšti považuje službu pre obyvateľov, ktorí by mohli kovový šrot odovzdať priamo vo svojom meste. Zdôraznil, že ak k nim človek dovezie napríklad kompletné auto, zaplatia mu zaň a urobia komplexnú službu spočívajúcu v odhlásení z evidencie a zrecyklovaní.
„Vieme pomôcť s odpadmi tak, aby to bolo výhodné pre jednotlivých obyvateľov. Pre mesto je to výhodné tým, že sa vyčistí. Ďalší benefit je, že samospráve dávame výkaz o zhodnotení odpadov, čím sa jej zvýši percento triedenia odpadu a tým pádom by mala mať nižšie náklady na skládkovanie,“ vysvetlil výrobno-technický riaditeľ ŽP Eko Qelet.
Zdôraznil, že v Hnúšti sa vykúpené staré vozidlá nebudú rozoberať, ale budú odvážané na spracovateľské miesto a recyklované. To sa deje v Hliníku nad Hronom, kde má firma na tento účel špeciálny kladivový mlyn. „Momentálne zhodnocujeme auto na 98 percent tak, že ho zrecyklujeme,“ konkretizoval riaditeľ.
Na začiatku sľubuje firma v Hnúšti vytvoriť jedno pracovné miesto, neskôr by ich počet mohol stúpnuť na dve až tri. „Záleží, ako sa nám to rozbehne a či to bude mať pre nás nejaký rastúci charakter,“ podotkol Mastelák, podľa ktorého je to však pravdepodobné.
V Hnúšti chcela firma podľa jeho slov kúpiť nejaký pozemok na vytvorenie prevádzky, ale nič vhodné nenašli. Rozhodli sa preto pre prenájom. „Niečo sme si vybrali na Technických službách. To je ďalší benefit pre mesto, že ak daný pozemok nevyužívate, budete mať z neho nájom,“ doplnil.
Primátor Martin Pliešovský reagoval, že záujem firmy o Hnúšťu kvitoval, pretože mesto by si vedelo pomôcť ďalším komplexným riešením odpadového hospodárstva. „To znamená autovraky, autobatérie, prípadne drahé kovy, alebo železo,“ poznamenal.
Poslankyňa a predsedníčka finančnej komisie Danka Kiráľová upozornila, že treba preveriť, či sú všetky pozemky, ktoré si chce ŽP Eko Qelet prenajať, vo vlastníctve mesta. Zároveň skonštatovala, že navrhovaná cena za ich prenájom je nízka a pre ňu neprijateľná.
ŽP Eko Qelet podľa vlastných údajov mesačne spracuje okolo 20 000 až 25 000 ton oceľového odpadu a vyše 1000 ton farebných kovov. Ročne v rámci celej SR vykúpi okolo 10 000 starých vozidiel. V súčasnosti zamestnáva 270 zamestnancov po celom Slovensku.
Podľa údajov z Finstatu ide o firmu, ktorej tržby v posledných rokoch stúpli zo zhruba 50 miliónov eur na 95 až 125 miliónov eur. Ostatné štyri roky dosiahla zisk v rozpätí od 422 000 eur do zhruba 2,8 milióna eur.
Zdroj: vobraze.sk