Oprava historickej parnej lokomotívy, ktorá je európskym unikátom, sa blíži do finále. Už v ňom prvýkrát zakúrili, čaká ho však ešte veľká kontrola. Ako pre vobraze.sk priblížil predseda OZ Zubačka Zdenko Lopušný, tento rok by veľmi chceli už poriadne zakúriť v rušni. „Všetko závisí od toho, čo všetko nám tam ešte objaví, keď to naplníme vodou a začneme kúriť. Stálo to dva roky bez vody,“ povedal Lopušný a dodal, že kým všetko nie je na sto percent odskúšané, tak nebudú nič sľubovať verejnosti. V nejakú tú jazdu v lete ale všetci dúfajú. „Ešte je ale príliš veľa faktorov, ktoré to môžu ovplyvniť. Všetko má svoj vek,“ upozornil.
Parný rušeň má za sebou jednu úspešnú tlakovú skúšku. V tej druhej veľkej to všetko musia prekontrolovať aj skúšobní komisári a odobrené to musí byť aj potrebnými pečiatkami. Plánovanej renovácii ojedinelej lokomotívy sa venovali priaznivci v depe v Tisovci. „Podarilo sa nám spraviť partiu 6-7 nadšencov, ktorí sa tomu intenzívne venovali. Napreduje to a robilo sa aj v zime, brigády boli každých 14 dní,“ poznamenal Lopušný.
Parná lokomotíva premávala ako výletný vláčik na trase Tisovec – Zbojská. Počas jej fungovania bol o ňu veľký záujem. Jej maximálna konštrukčná rýchlosť je 40 kilometrov za hodinu. Ide o jedinú parnú lokomotívu na normálny rozchod, teda na bežnej trati. Ľudovo nazývaná ozubnica bola postavená pre uľahčenie spojenia medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a Hronci. Trať má prudké stúpanie a na prekonanie horského hrebeňa Slovenského rudohoria ju vybavili dvojitou Abtovou ozubnicou, na ktorú sa v priebehu jazdy napája v problémových úsekoch.
Parný vláčik si odkrútil doteraz svoju záverečnú jazdu v roku 2021. Počas opravy od sezóny 2022 výletný vláčik Zbojnícky Expres rozšíril svoju jazdu a začínal už v R. Sobote. Historické vagóny poháňal motorový rušeň a motorový vozeň.
Zdroj: vorbaze.sk , foto: zubacka.sk